پرسمان3 | ||
|
دوم: چرا خداوند به انجير و زيتون قسم خورده است؟ يكى از قسمهاى قرآن، قسم به انجير و زيتون است كه مفسرين احتمالاتى در مورد اين دو قسم ذكر كردهاند، مانند: الف. مراد از «تين»، كوهستانى است كه «دمشق» بر بلندى آن واقع شده؛ و منظور از «زيتون» كوهستانى است كه «بيت المقدس» بر بالاى يكى از كوههايش بنا شده است. و اطلاق نام دو ميوهى «انجير» و «زيتون» بر اين دو كوه، شايد براى اين بوده كه اين دو ميوه در اين دو منطقه مىرويد و سوگند خوردن به اين دو منطقه هم شايد به خاطر اين بوده كه عدهى بسيارى از انبيا در اين دو منطقه مبعوث شدهاند. ب: برخى «تين» و «زيتون» را اشاره به دو دوران حضرت آدم و حضرت نوح (ع) مىدانند؛ چرا كه لباسى كه آدم و حوا در بهشت پوشيدند از برگ درختان انجير بود و در پايان طوفان نوح، شاخهى زيتونى از آب بيرون آمد كه نوح فهميد طوفان پايان يافته است. ج. در روايتى وارد شده كه «تين» مدينه و «زيتون» بيت المقدس است. «1» البته احتمالات ديگرى در اين باره ذكر شده است. «2» د: مقصود دو ميوهى معروف مىباشد. اگر اين دو قسم را بر معناى ابتدايى آنها حمل كنيم يعنى «انجير» و «زيتون» دو ميوهى معروف؛ باز سوگند با معنايى است. زيرا انجير و زيتون داراى ارزش غذايى فراوانى است كه غذاشناسان و پزشكان فوائد بسيارى را براى آنها بر شمردهاند كه برخى از آنها را در اينجا مطرح مىكنيم: زيتون: بىشك تمامى ميوههايى كه خداوند منان آفريده، ارزشمند است، ولى نبايد ترديد كرد كه برخى از آنها از لحاظ ارزش و خاصيت غذايى، به نوعى بر ديگرى برترى دارند؛ در اين ميان «زيتون» از جمله ميوههايى است كه هم داراى خاصيت غذايى، و هم ارزش دارويى و هم منبعى براى سوخت و ايجاد روشنايى است، از برگ و هستهى آن نيز استفاده مىشود. «3» به گفتهى برخى متخصصين زيتون معجزه گراست و براى درمان بسيارى از بيمارىها از جمله درمان نقرس، تصلب شرائيين، فشار خون و دردهاى عصبى موثر است. نكتهى قابل توجه اينكه در ميان مواد غذايى چه نباتى و چه حيوانى، هيچ مادهى غذايى به اندازهى زيتون داراى «پتاسيم» نيست، و اگر بدانيم «پتاسيم» چيست؟ و چه نقشى در حفظ حيات ما دارد؟! خواهيم فهميد چرا بايد زيتون را مورد توجّه قرار داد. به طور خلاصه، «پتاسيم» در سازندگى عضلات بدن و انرژى بدن موثر است و در ساختمان ترشحات غدد داخلى بدن به كار رفته است كه در حفظ نيروى فعال و نشاط زندگى لازم است. و از طرفى كمبود «پتاسيم» در بدن، رشد را متوقف مىسازد پلكها متورم مىشود و دستگاه تنفس دچار اختلال مىشود. «پتاسيم» در فعاليت و قدرت تصفيه و شستشوى سلولهاى كبدى، مؤثر است، و موجب مىگردد كبد مواد سمى و اوره و اسيداوريك را بهتر و بيشتر از خون گرفته خارج نمايد. «پتاسيم» در قدرت دفعى كليهها نقش اساسى دارد و موجب فعاليت بيشتر كليهها و دفع مواد سمى از خون مىگردد و بدين لحاظ «پتاسيم» را، از داروها و درمان كنندهى بيمارىهاى كليه مىدانند. «پتاسيم» حتى در ساختمان گلبولهاى قرمز خون وجود دارد و در فعاليت و سازندگى و حفظ آن اثر دارد. غير از پتاسيم- كه وجودش براى ادامهى حيات و حفظ تندرستى ما ضرورى است- مواد معدنى ديگرى چون فسفر، كلسيم، منيزيم، آهن در زيتون وجود دارد كه هر كدام نقش شگرف و سازندهاى در زندگى ما دارند.» انجير: «انجير» نيز ميوهاى است كه جنبهى دارويى فراوانى دارد و چيز زائدى ندارد و تمامش خورده مىشود غذاى لطيف و سريع الهضم است و لينت طبع مىآورد، بلغم را تحليل مىدهد و كليهها را پاك و سنگ مثانه را از بين مىبرد و راه كبد و سپرز را باز مىكند و بدن را فربه مىسازد. «1» «انجير» داراى مواد و تركيبات غذايى و دارويى سبك و خوشخوراك است كه تازه و خشك آن، گوشت و هسته و پوستش براى همه و هر سنى قابل استفاده و گواراست. «2» و در روايتى از امام رضا (ع) آمده است: «انجير بوى دهان را مىبرد، لثهها و استخوانها را محكم مىكند، مو را مىروياند، درد را بر طرف مىسازد، و با وجود آن نياز به دارو نيست، و همچنين مىفرمايد: انجير شبيهترين ميوه به ميوهى بهشتى است.» «3» انجير حاوى مقدار زيادى «فسفر» مىباشد كه در تقويت هوش و حافظه بسيار موثر است نيز سرشار از «پتاسيم» كه براى سلامتى كودكان ضعيف و كم خون و بىاشتها مفيد مىباشد، مقدار قابل توجهى، كلسيم دارد، كه هم سازندهى خون و استخوان و هم در ايجاد عضلات بدن و نيروى اعصاب و افزايش قدرت جسمانى مؤثر است. امروزه كارخانجات بزرگ داروسازى، از مواد موجود در انجير و خواص حياتى آن براى ساخت داروهاى لازم جهت درمان و دفع سموم بدن استفاده مىكنند. «1» بنابراين: با در نظر گرفتن كلام مفسرين و صاحبنظران و توجه به فوائد غذايى سرشار «زيتون» و «انجير» مىتوان گفت: قرآن با سوگند به اين دو ميوه توجه و حس كنجكاوى انسان را نسبت به اين دو غذا جلب كرده است و شايد يكى از حكمتهاى مهم سوگند قرآن به اين دو ميوه به اهميت و ارزش غذايى آن باشد. منابع جهت مطالعه: 1. قسمهاى قرآن، آيت الله مكارم شيرازى. 2. سوگندهاى قرآن، ابوالقاسم رزاقى. 3. تحليلى بر سوگندهاى قرآن، محمد فاكر ميبدى. 4. گياهان در قرآن، دكتر محمد اقتدار حسين فاروتى. __________________________________________________ (1). تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ج 27، ص 39 (2). تفسير نمونه، ج 27، ص 39. (1). سوگندهاى قرآن، ابوالقاسم رزاقى، ص 45. (1). تفسير نور الثقلين، ج 5، ص 606، حديث 4، به نقل از همان (2). ر. ك: تفسير نمونه، ج 27، ص 140 (3). از معدود ميوههائى است كه قرآن از آن نام برده است. نحل/ 11، مومنون/ 20. (1). قسمهاى قرآن، ابوالقاسم رزاقى، ص 441. (1). سفينه البحار، ج 1، ص 128، به نقل از سوگندهاى قرآن، ص 446 (2). همان (3). كافى، ج 6، ص 258 و همچنين علامه مجلسى در بحارالانوار، ج 66، ص 184 روايات متعددى در مورد انجير آورده است. (1). مكتب اسلام، سال 11، ش 9، ص 60 و 61 به قلم دكتر محمدحسين حاجبى، به نقل از سوگندهاى قرآن رزاقى، ص 48 نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: برچسبها: |
|